Czym się kierować przy wyborze bitów do zgrzewarki?
Codzienne użytkowanie samochodu naraża pojazd na uszkodzenia karoserii. Mogą być one wynikiem nieuważnego parkowania, ale zdecydowanie częstszą przyczyną wgnieceń są stłuczki i wypadki drogowe. Warsztaty blacharskie i blacharsko-lakiernicze zajmują się naprawą nadwozia, do czego wykorzystuje się specjalistyczny sprzęt, pozwalający na niwelowanie nieestetycznych wgłębień. Jednym z popularniejszych urządzeń jest zgrzewarka spotter, która umożliwia m.in. usuwanie powstałych wgnieceń pod różnymi kątami, czyli przywracanie karoserii jej pierwotnego kształtu. W dalszej części tekstu wyjaśniamy, w jaki sposób działa opisywana zgrzewarka, czym są bity i które wybierać.
Zgrzewarka spotter – zasada działania
Usunięcie wgniecenia wymaga użycia niemałej siły. Najwygodniejsza metoda polega na wykorzystaniu sprzętu, który zapewnia doskonałe efekty przy zaangażowaniu minimalnej siły fizycznej. Funkcjonalność zgrzewarki spotter pozwala na umieszczenie na powierzchni karoserii specjalnych bitów – są to elementy wyglądem przypominające klucze z ostrym zakończeniem, przygrzewa się je za pomocą zgrzewarki spotter i specjalnej elektrody. Dzięki nim możliwe jest wyciąganie wgnieceń dużej wielkości i o sporej głębokości. W przypadku tych podłużnych doskonale sprawdzi się działanie pullera panelowego.
Bity proste, trójkątne i skręcane – czym się charakteryzują?
Najpopularniejsze rodzaje bitów do zgrzewarki to modele proste, trójkątne i skręcane. Ze względu na ich przeznaczenie, czyli dokonywanie punktowej oraz większej (np. panelowej) naprawy wgnieceń, oczka są produkowane z materiałów zapewniających trwałość i odporność na pęknięcia. Zazwyczaj jest to wysokogatunkowy dobrze zgrzewalny materiał pokryty powłoką miedziową, która doskonale przewodzi ciepło i elektryczność, dzięki czemu zgrzewarka może działać skuteczne nawet z małą mocą. W przypadku naprawy mniejszych usterek dobrym wyborem okażą się modele trójkątne, spore obciążenia związane z dużymi i głębokimi wgnieceniami zniosą natomiast bity proste, które są grube i mocne, przez co wytrzymują naprawdę spore obciążenia. Również bity skręcone służą do punktowej naprawy karoserii przy użyciu spottera. Modele skręcane stosuje się do wyciągania rantów przetłoczeń na nadwoziu. W większości przypadków bit zostaje przygrzany poziomo, natomiast jego oczko pozostaje w pozycji poziomej – jest to element, do którego wkłada się tzw. cięgna pozwalające na złapanie bitu szponem 6-cio lub 8-mio hakowym. Następnie przy użyciu młotka bezwładnościowego lub pullera panelowego dokonuje się wyciągnięcia wgniecenia karoserii. Bity sprawdzą się nawet w przypadku największych i najgłębszych wgnieceń, które wymagają użycia większej siły. Elementy te gwarantują skuteczność działania, prostą obsługę i skrócenie czasu naprawy blachy.
Przejdź do strony głównejWróć do kategorii Blog